Gluren bij de buren!

Posted on: 02 Dec 2020

Dit is een dringende oproep tot bedrijfsspionage. Dat je als een echte James Bond bezighoudt met het toe-eigenen van informatie over een concurrerend bedrijf, met het doel een concurrentievoordeel te verkrijgen. Door de huidige slimme technologieën is bedrijfsspionage voor iedereen bereikbaar. Maar hoe word je een bedrijfsspion? En hoe kom je aan de juiste informatie over je concurrenten?

Als marketeer word je continu voortgedreven door nieuwsgierigheid. Je weet dat het in kaart brengen wat klanten écht willen het verschil maakt. Om te ontrafelen wat klanten willen maak je gebruik van klantonderzoek. Maar iedere keer blijkt het houden van een klantonderzoek op een tijdrovende expeditie uit te draaien. Dit moet toch sneller kunnen? Een volmondig ja is daarop het antwoord. Want door gebruik te maken van openbare databronnen voor klantonderzoek is aan tijd en kwaliteit een enorme winst te behalen. Vooral databronnen die over jouw concurrenten gaan zijn een ongekende rijke bron van informatie. Snel en eenvoudig leer je begrijpen waar jouw klanten mee worstelen. Gratis en voor niets.

Zo zijn productreviews over producten van jouw concurrenten een geweldige bron om van te leren. Zo kom je bij positieve reviews erachter wat gebruikers bij jouw concurrent daadwerkelijk goed vinden en waar zij blij van worden. Slechte reviews kun je gebruiken om er zelf ook van te leren. De beschikbare recensies zijn als het ware een gratis marktonderzoek. Via de vergelijkingssites of online webshops is het aantal recensies zo talrijk dat je als marketeer hier heel erg blij van wordt.

Of je nou een productmanager van elektrische tandenborstels bij Philips bent, en die op YouTube en Amazon leest over de problemen die Oral B heeft met hun onvervangbare batterijen… Of dat je als zorgverzekeringsmarketeer gebruik maakt van reviews bij Independer over Zilveren Kruis, en opmerkt dat mensen ontevreden zijn over hun tandartsverzekering… Je krijgt zo snel en goedkoop inzicht wat klanten willen. Reviews zijn daarom een enorme bron voor het vergaren van klantinzichten. Wil je ook aan de slag? Op Bol.com, Coolblue.nl, Amazon.nl, Tweakers.nl, Consumentenbond.nl YouTube.nl, Independer.nl, e.d. kun je maar liefst duizenden recensies vinden over jouw concurrenten. Luister via deze recensies naar de problemen van je potentiële klanten zodat je vervolgens een passende oplossing creëert. Zet daarom vandaag nog jouw marketing-inlichtingendienst op!

Share:
Facebook LinkedIn Twitter